<نبرد «القلمون» چگونه توازن قوا را به نفع محور مقاومت تغییر داد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 939
نویسنده : کامران وزیری

نیروهای ارتش سوریه و مقاومت مردمی لبنان طی هفته های گذشته پیروزی های بزرگی را در مبارزه با تکفیریها در القلمون به دست آورده اند که حتی برخی رسانه های غربی از جمله رویترز نیز نتوانسته از این پیروزی ها به سادگی عبور کند و از آن به عنوان «دستاورد» یاد کردند. محور مقاومت موفق شد طی چند عملیات گسترده و پی در پی بر تمامی مراکز وابسته به تروریست های داعش و جبهه النصره در مناطق غربی القلمون سیطره یابند. در جریان عملیات محور مقاومت ده ها تروریست داعش و جبهه النصره به هلاکت رسیده و بسیاری نیز به شدت مجروح شدند. در پی ایجاد شکاف گسترده در صفوف تروریست ها در القلمون بخشی از آنها فرار را بر قرار ترجیح داده و به اشکال مختلف از جمله پوشیدن لباس زنان پا به فرار گذاشتند و برخی دیگر نیز به اردوگاه های پناهندگان سوری در مرزهای لبنان گریختند و در آنجا پناه گرفتند. در جریان فاز اول درگیری ها میان محور مقاومت و تروریست های تکفیری جبهه النصره، برجسته ترین سرکرده های این گروه به هلاکت رسیدند به طوری که ضربه روحی مهلکی به اعضای آن وارد شد. آنچه که در این زمینه حائز اهمیت به نظر می رسد، سکوت دولت های غربی حامی تکفیریها در القلمون در قبال تحولات اخیر در این منطقه است.

القلمون

اهمیت نتایج اخیر نبرد «القلمون» در این است که این نتایج پس از سلسله تحولات مهم اخیر در صحنه میدانی سوریه طی هفته های گذشته محقق شدند. این نتایج و دستاوردهای علیه تکفیریها در سایه جنگ روانی گسترده علیه ملت سوریه محقق شدند. برخی رسانه ها عامدانه از پیشروی گسترده گروه تروریستی موسوم به «جیش الفتح» در حومه استان ادلب با حمایت همه جانبه ترکیه، عربستان و قطر خبر دادند تا بدین صورت روحیه دولت و ملت سوریه در جریان مبارزه با تروریسم تضعیف شود.

دستاوردهای اخیر محور مقاومت در منطقه القلمون خط بطلانی بر شایعات مبنی بر نزدیک بودن آغاز «نبرد بزرگ دمشق» کشید. رسانه های منطقه ای و بین المللی حامی گروه های تکفیری اینگونه القا کردند که تروریست های «جیش الفتح» پس از پیشروی در حلب و ادلب اکنون در اندیشه آغاز نبرد بزرگ دمشق و تسلط کامل بر این شهر هستند. آنها از توافق پشت پرده ترکیه، عربستان و قطر برای تغییر روند تحولات میدانی در سوریه و به ویژه دمشق خبر دادند.

می توان گفت دستاوردهای اخیر محور مقاومت در القلمون و سیطره نیروهای مقاومت بر بخش های وسیعی از آن نه تنها موج شایعات کشنده را متوقف کرد، بلکه روحیه ارتش و ملت سوریه را تا حد زیادی بالا برده و این موضوع در تحولات میدانی اخیر کاملا واضح و آشکار است.

از سوی دیگر، موقعیت جغرافیایی ـ استراتژیکی منطقه القلمون، موجب حساس تر شدن نبردها در این منطقه شد. به گفته بسیاری از تحلیلگران ارتش سوریه و نیروهای مقاومت مردمی لبنان با سیطره کامل بر منطقه القلمون دستاوردهای بسیاری را برای آنها به دنبال خواهد داشت. از جمله این دستاوردها، تنگ شدن عرصه بر تروریست ها در منطقه استراتژیک «الزبدانی» در جنوب القلمون، تأمین امنیت نوار مرزی، تأمین امینت راه دمشق ـ بیروت و قطع کردن راه های ارتباطی میان تروریست های مستقر در القلمون و تروریست های مستقر در الغوطه الشرقیه هستند.

ارتش سوریه

با پیروزی ها و دستاوردهای اخیری که نظامیان ارتش سوریه و نیروهای مقاومت مردمی لبنان در مبارزه با تکفیریها در منطقه استراتژیک القلمون به دست آوردند، تمام نقشه های ترکیه، عربستان و قطر در این منطقه استراتژیک نقش بر آب شد. بزرگترین ضربه ای که این سه کشور در القلمون متحمل شدند، ایجاد شکاف های گسترده در صفوف تروریست های جبهه النصره است. ترکیه، عربستان و قطر که از جمله بزرگترین حامیان مالی و تسلیحاتی تروریست های تکفیری از جمله جبهه النصره محسوب می شوند، از طریق حمایت های همه جانبه خود از تکفیریها در القلمون تلاش کردند تا با یک تیر دو نشان بزنند؛ آنها سعی کردند از یک سو با تسلط تروریست ها بر القلمون استان های دمشق و حمص را مورد تهدید مستقیم خود قرار داده و از سوی دیگر، لبنان را در حالت تهدید دائم در مرزهای شرقی آن باقی بگذارند.

با این حال، کارشناسان مسائل سیاسی و تحلیلگران بر این باورند که سیاست های این سه کشور در سوریه ـ با وجود فرسایشی شدن جنگ در آنجا ـ با شکست مواجه شده است. حمایت های مالی و تسلیحاتی این سه کشور از تکفیریها تاکنون هیچیک از اهداف آنها که در رأس آنها سرنگونی بشار اسد بوده و هست را محقق نکرده است. به گفته تحلیلگران اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر آمادگی ترکیه برای انجام اقدام نظامی زمینی در سوریه دروغی بیش نیست. آنها معتقدند در شرایط کنونی دولت آنکارا به دلیل سیاست های خصمانه خود در سوریه آماج انتقادات داخلی قرار گرفته است و با اتخاذ هرگونه گزینه دخالت نظامی مستقیم در سوریه حکم مرگ خود را امضا خواهد کرد.

ترکیه

نگرانی صهیونیست ها از تحولات اخیر در القلمون

تحولات اخیر در منطقه القلمون، مقامات رژیم صهیونیستی که این تحولات را لحظه به لحظه از نزدیک دنبال می کنند، بسیار نگران ساخته است. رژیم صهیونیستی از شکسته شدن هیبت جبهه النصره در القلمون توسط نیروهای مقاومت بسیار خشمگین بوده و برای سناریوهای دیگر در این منطقه برای ضربه وارد کردن به محور مقاومت تلاش می کند. از سوی دیگر کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی بر این باورند که نبرد سرسختانه و تنگاتنگ القلمون به تجربه و اندوخته نظامی حزب الله افزود و قدرت نظامی آن را نیز افزایش داد. سیطره نیروهای مقاومت بر تپه های بلند و استراتژیک در القلمون موجب شده تا این نیروها بتوانند در هرگونه جنگ احتمالی آینده با رژیم صهیونیستی از این تپه ها به برای پرتاب موشک به سمت مواضع صهیونیست ها استفاده کنند.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: سوریه , حزب ا , , , , خط مقدم مقاومت ,



مطالب مرتبط با این پست
.
عربستان سطح روابط خود را با آمریکا محدود می‌کند
توصیه های سی‎ان‎ان به اوباما؛آمریکا واقع بین باشد/ گام های مثبت ایران را با اقدام متقابل پاسخ دهید
بشاراسد: شرایط موفقیت کنفرانس ژنو 2 !؟
برژینسکی: دوران سلطه آمریکا بر جهان به پایان رسیده است.
اموال بلوکه شده ایران در آمریکا چقدر است؟
تنش در روابط ترکیه و آمریکا؛تحویل هواپیماهای جاسوسی لغو شد/ترکیه به ایران نزدیک می شود
رویترز خبر داد:تشدید اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر ایران
بشار اسد در موضع قدرت است / ادامه حمایت اکثریت مردمی از نظام سوریه
سوریه را ایران اداره می کند نه اسد!!!
عکس/ گدای اسرائیلی
آلمان و فرانسه خواستار امضای توافقنامه «جاسوسی نه» با آمریکا شدند
توطئه سعودی - قطری برای کودتا علیه دولت عراق و ترور نوری المالکی
ایران گزارشگر ویژه حقوق بشر را به رسمیت نمی شناسد/ گزارش فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است
تلاش کاخ سفید به‌منظور متقاعد کردن سنا برای تعویق تحریم‌ها علیه ایران
اعتراض ۱۹کشور جهان به جاسوسی آمریکا
کباب ترکی در سوگ پدرش!/عکس
متحدان ما در خاورمیانه دیگر روی ما حساب نمی کنند
نصرالله: جبهه عربی و غربی در سوریه شکست خورد/درخواست از ایران برای ورود در پرونده امام موسی صدر
پوتین جای اوباما را در صدر فهرست پرنفوذترین افراد جهان گرفت
«کیسینجر» با «پوتین» دیدار کرد/اعطای نشان افتخاری به وزیر خارجه اسبق آمریکا+عکس
آیت الله نمر روز دوشنبه آینده اعدام می شود!
ارتش سوریه کنترل کامل «السفیره» را به دست گرفت
آمریکا چگونه مردم جهان را بیمار می‌کند؟/ با جنایت‌های میکروبی آمریکا آشنا شوید+ تصاویر
روسیا الیوم از کشته شدن فرمانده «ارتش آزاد» سوریه خبر داد
ترکمن‌های سوریه در معرض قتل عام توسط النصره هستند



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: